Sunday, May 29, 2011

انا مصرية !

انا مصرية
مش مهم مسلمة ولا مسيحية
هلال كان او حتى صليب
لاء انا تحت علم بلدى محمية
ومن صغرى اهلى علمونى يعنى ايه وحدة وطنية
يعنى زييى زى اى واحدة مسيحية
كلنا عايشين على ارضنا المصرية
علمونى ان فى حاجة اسمها فتنة طائفية
لكن طول عمرى اقول انا مصرية
انا ولا حتى صحبتى المسيحية
ما كلها ديانات سماوية
عمرنا ما عرفنا ان فى حاجة ممكن تفرقنا بالطريقة ديه
احمد ولا مينا .. فى اقصى جنوب مصر ولا حتى سينا
فاطمة ومعاها  كريستينا .. ما كلنا دم واحد وعلى المبدأ دا اتربينا
لكن عمر ما كانت كلمة تجيبنا وتودينا
هاتقولوا ما الانفجار كان مستهدف فبرونيا ومينا
لا ماهو بردو مات محمد ومعاه دينا
الكنيسه كان فيها ناس بالعيد فرحانين .. رايحين مسترحين 
 ..لكن بردو المسجد كان فيه مصلين
مسلمين ولا مسيحين .. كلهم بيعبدوا ربنا حتى مع اختلاف الدين
فوقوا بقى يا مصرين
لحد دلوقتى لسه مش فاهميين
مع اننا فى نفس المكان متربيين
وباحوال البلد دى احنا عارفين
عارفين ان فى مغتصب جاى يضيع تعب السنين
جاى ياخد البلد دى ومش هايفضل فيها لا مينا ولا حتى حسين
جاى يمحى ذكريات سنين
جاى يمحى ملامح حب قديم
فى ارض مصرية اتولد .. لكن الله اعلم مصيره هايكون فين
فوقوا بقى يا مصرين
وخدوا بالكوا من علم بلدوكوا الى انتوا تحته محميين
علم بلدكوا الى طول عمركوا هاتفضلوا فى ظله متشرفين
علم مصر الى اتقال فى القراًًن ادخلوها بسلام امنيين

No comments:

Post a Comment